Teatteriharrastus: Näyttelijän työkalut

Moni aloitteleva harrastaja näyttelijä ajattelee, että ura urkenee pelkälllä käsikirjoituksen ja lavaohjeiden opettelulla. Vaikka tämä saattaa pitää pitkälle paikkaansa koulunäytelmissä, Suomen suuremmissa kaupungeissa on harrastajateattereiden keskuudessa sen verran suuri kilpailu asiakkaista, että parhaisiin rooleihin pyrkivien näyttelijän alkujen tulee tehdä hieman kovemmin töitä huipulle pyrkiessään.

Näyttelijän taidot

Näyttelijän ensimmäinen työkalunsa on hänen oma persoonallisuutensa ja mielikuvituksensa. Vaikka näyttelijä useimmiten esittääkin kuvitteellisia hahmoja, joilla on kaikilla omat luonteenpiirteensä, taustansa, ja tavoitteensa, hyvällä näyttelijällä on runsain määrin karismaa, joka paistaa läpi roolissa kuin roolissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että näyttelijä hyppää lavalle omana itsenään, vaan hänellä tulee olla sisäinen kyky astua toisen ihmisen kenkiin. Hyvien roolien hankinnassa auttaa myös tunteen palo itse näyttelemistä kohtaan. Jos henkilö tietoisesti haluaa pärjätä valitsemassaan harrastuksessa, hän tekee sen eteen töitä, ja saa ohjaajan ja tuottajan huomion puoleensa. Heidän tulee kuitenkin olla suhteellisen paksunahkaisia, sillä kaikki roolit eivät yksinkertaisesti sovi kaikille, ja ohjaajan visio on se mikä viime pelissä ratkaisee rooli valinnan. Ohjaaja myös usein valitsee rooleihin näyttelijöitä joiden kanssa on miellyttävää työskennellä. Näyttelijä joka repii peliverkkarinsa roolin menetettyään ei varmasti päädy ohjaajan listan yläpäähän seuraavaa näytelmää mietittäessä. Hyvä näyttelijä tekee myös töitä taitojensa kohottamiseksi ja ylläpitämiseksi. Mitä enemmän katsot muiden näyttelijöiden suorituksia analyyttisin silmin, sitä helpommin pystyt tietoisesti vaikuttamaan omaan työhösi. Suomen harrastajateatteriliitto järjestää myös useita kohtuu hintaisia näyttelijäntyön kursseja ympäri Suomea, ja kirjastot ovat pullollaan näyttelijäntyöhön liittyvää kirjallisuutta. Roolin saatuaan hyvä näyttelijä pyrkii pääsemään roolihahmonsa sisälle pintaa syvemmälle, ja tässä voivat auttaa esimerkiksi historialliset teokset, psykologinen kirjallisuus, tai aiheeseen liittyvät televisio-ohjelmat.Luovuus kehittyy usein myös laajojen kulttuurillisen mielenkiinnon kautta. Teatterin tosissaan taiteena ottava näyttelijä usein tutkii maalaustaidetta, tanssitaidetta, musiikkia, veistoksia, ja kaikkea muuta mahdollista inspiraation lähdettä.

Fyysinen kunto

Näyttelijän taitojen lisäksi alan harrastajilta ja ammattilaisilta saatetaan vaatia useita muita taitoja roolista riippuen. Hieman laulu- ja tanssitaitoa osaavat näyttelijät omaavat laajemman rooli verkon, kuin ne jotka kykenevät tekemään vain puhe rooleja. Tämä ei tarkoita että jokaisen harrastajanäyttelijän tulee olla maailmanluokan tanssimestari, mutta pieni määrä perustaitoja auttaa esimerkiksi harrastajateattereiden musikaalien roolien saamisessa. Konkreettisten taitojen lisäksi näyttelijän kannattaa pitää huolta fysikastaan yleisemmällä tasolla. Äänenhuolto ja hengitys harjoitusten suorittaminen auttavat näyttelijää pysymään roolissaan vaativankin monologin aikana. Ääniharjoitukset auttavat näyttelijää myös laajentamaan äänialaansa, ja tätä kautta yleistä ilmaisutaitoaan. Hyvä näyttelijä on tietoinen vartalostaan, ja kuinka pieni asennon muutos saattaa vaikuttaa siihen, kuinka yleisö ymmärtää hänen hahmonsa. Vartalo kontrolli on helpompaa jos näyttelijä on fyysisesti hyvässä kunnossa, sillä kontrolloidut liikkeet vaativat lihasten saumatonta yhteistoimintaa. Hyvässä fyysisessä kunnossa oleminen myös vähentää vammautumisen todennäköisyyttä aktiivisten harjoitusten ja esitysten aikana. Tanssin lisäksi hyvää kuntoa vaaditaan muun muassa kohtauksissa joissa näyttelijät taistelevat, fyysisessä komediassa, pitkissä monologeissa, ja dialogeissa. Näyttelijä voi myös käyttää hyväkseen useita liike harjoituksia, jotka auttavat häntä olemaan sinut oman kehonsa kanssa. Lavalla näyttelijä ei välttämättä aina voi näyttää hyvältä, ja omien liikkeiden, eleiden, ja vartalon tunteminen tarkoittaa että pystyt aiheuttamaan yleisön kielteisiä reaktioita tietoisesti.

 

Henkinen vahvuus

Fysiikan ja luovuuden lisäksi on tärkeää että näyttelijä pitää huolta mielenterveydestään. Valitettavasti sana EI on suuri osa prosessia, ja siihen törmää niin rooleja hakiessaan, kuin luovan harjoitus prosessin aikanakin.

Henkinen vahvuus

Vaikka useimmat ohjaajat ovat täydellisen mukavia ihmisiä, mukaan mahtuu myös niitä, jotka käyttävät pomottelu asemaansa omaa itsetuntoaan pönkittääkseen. Osa rooleista saattaa myös aiheuttaa ristiriitaisia tunteita niiden näyttelijöille. Menestyvä näyttelijä kykenee pitämään oman itsetuntonsa kondiksessa näissä tilanteissa, ja tarpeen vaatiessa hakemaan ulkopuolista apua.